کش یا دمبل؟

کش یا دمبل؟


کش یا دمبل؟ اگر شماهم درحال شروع ورزش هستید و نمیدانیذ کش یا دمبل برای شما بهتر است تا انتهای این مطلب با جهان اسپرت همراه باشید.

شباهت کش و دمبل:

دمبل و کش‌های بدنسازی هردو وسایلی محبوبی برای تمرینات قدرتی و مقاومتی در دنیای بدنسازی می باشند. بااینکه از نظر ظاهر و همچنین نحوه استفاده متفاوت هستند، اما شباهتهایی نیز دارند که در ادامه به آن میپردازیم.

۱. تمرین با کش و یا دمبل برای حرکات مقاومتی مناسب می باشند!

وقتی با کش یا دمبل کار می‌کنید، در واقع شما در حال تمرینات مقاومتی و قدرتی هستید. مورد هدف قرار دادن عضله به منظور تقویت و رشد آن، یک هدف مشترک تمرین با دمبل و کش است و این اولین و بزرگترین شباهت این دو ابزار با یکدیگر است.

۲. هردو در دسترس و دارای قیمت مناسب هستند!

هم دمبل‌ها و هم باندهای مقاومتی نسبتا قابل حمل و مناسب برای تمرینات خانگی یا باشگاهی هستند و به نسبت دستگاه‌های بدنسازی، در دسترس‌تر وقیمت مناسبتر برای تمرین هستند.

۳. اصل اضافه بار را رعایت می‌کنند!

این نکته یک اصل ضروری در تمرینات قدرتی به منظور رشد عضله در طول زمان است. با دمبل می‌توانید با قوی‌تر شدن، سنگینی وزنه خود را افزایش دهید. در استفاده از نوارهای مقاومتی نیز می‌توانید از نوارهای ضخیم‌تر یا قوی‌تر استفاده کنید یا چندین باند را برای افزایش مقاومت ترکیب کنید.

۴. برای مبتدیان مناسب هستند!

اگر مبتدی هستید هم می‌توانید تمرین خود را با کش شروع کنید هم با دمبل. کش‌های ورزشی در مقاومت‌های مختلف مثل خیلی سبک، سبک و متوسط در بازار وجود دارند و از طرفی دمبل‌ها از وزن‌های پایین مثل یک کیلوگرمی تا وزن‌های بالاتر موجود هستند و شما می‌توانید بر حسب توانایی بدن‌تون، دمبل مناسب خود را انتخاب کنید.

زمانبندی تمرین برای رشد عضلات

تفاوت کش با دمبل:

دمبل و کش‌ بدنسازی از جهاتی باهم متفاوت هستند که در ادامه برخی از تفاوت‌های مهم آن‌ها را مرور خواهیم کرد.

۱. نوع مقاومت:

دمبل‌ها فقط از طریق وزنه‌ای که بلند می‌کنید، مقاومتی ثابت ایجاد می‌کنندولی کش‌ها به دلیل خاصیت ارتجاعی دارای مقاومت متغیر می باشند به عبارت ساده‌تر با کشیدن بیشتر باند مقاومتی، کشش و فشار وارده افزایش می‌یابد و حرکت آن را سخت‌تر می‌کند.

۲. قابلیت جابه‌جایی:

دمبل‌ها اگر بزرگ و سنگین باشند، فضای بیشتری اشغال می‌کنند و قابل حمل به همه جا نیستند (به طور مثال در مسافرت). اما کش‌های ورزشی سبک، قابل حمل و نقل و کوچک هستند و حتی در یک کیف دستی کوچک جا می‌شوند. کش‌ها برای تمرینات خانگی، ورزش در سفر یا فضاهای محدود عالی هستند.

۳. تنوع تمرینی:

دمبل‌ها طیف وسیعی از تمرین‌ها را برای‌تان امکان‌پذیر می‌کنند، از جمله حرکاتی مانند لاری، پرس سینه و پرس سرشانه، لانگ و اسکوات. دمبل‌ها می‌توانند عضلات خاصی را هدف قرار دهند یا چندین گروه عضلانی را به طور همزمان تمرین دهد.

این در حالی است که شاید نتوان تمام این تمرینات را با کش ورزشی هم اجرا کرد، در عوض کش‌های ورزشی به نوعی دیگر تنوع تمرینی را برایتان امکان پذیر می‌کنند.

۴. میزان فشار به مفاصل:

دمبل ها به دلیل تأثیر گرانش و وزنه مستقیمی که بلند می‌کنید، فشار قابل توجهی روی مفاصل شما وارد می‌کنند. این ویژگی اتفاقا برای بالا بردن تراکم استخوان و افزایش توده عضلانی مفید است، اما شاید برای افراد مبتلا به مشکلات مفصلی یا سالمندان یک ویژگی منفی و مضری به حساب بیاید!

کش‌های مقاومتی با به حداقل رساندن فشار وارده به مفاصل در حین تمرین، گزینه مناسب‌تری را برای مفاصل فراهم می‌کنند.

۵. هزینه:

از آنجا که هر دمبل بعد از مدتی برای‌تان سبک می‌شود، لازم است که دمبل جدیدی تهیه کنید که در طولانی مدت هزینه زیادی روی دست‌تان می‌گذارد، اما حتی اگر چندین کش بخرید در کل ارزان‌تر هستند.

بالاخره کش بهتر است یا دمبل؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت انتخاب بین کش یا دمبل، به ترجیحات شخصی، اهداف، راحتی و شرایط فردی شما بستگی دارد. حتی می‌توانید ترکیبی از هر دو را در برنامه تمرینی خود بگنجانید تا رشد عضلانی و تناسب اندام‌تان را به حداکثر برسانید.

برای عضله‌سازی کدام بهتر است؟

در صورت تمرین اصولی و منظم، هم کش و هم دمبل شما را به عضله سازی می‌رسانند. اما اینکه کش یا دمبل، کدام برای ساختن ماهیچه‌ها بهتر است، باید بگوییم به دلایل زیر، احتمالا دمبل!

دمبل‌ها به شما اجازه می‌دهند با وزنه‌های مختلف تمرین کنید و کنترل دقیق‌تری بر سنگینی وزنه‌ای که بلند می‌کنید، داشته باشید.

شما می‌توانید با قوی‌تر شدن، سراغ وزنه‌های سنگین‌تر بروید و اصل اضافه بار را به خوبی برای خود ممکن کنید که یک اصل کلیدی برای رشد عضلات است.

رعایت اصل اضافه بار در تمرین با کش تا یک جایی ممکن است و از جایی به بعد کش ورزشی جوابگوی نیاز شما نخواهد بود.

دمبل‌ها همچنین در طول تمرینات، به ویژه هنگام بلند کردن وزنه‌های سنگین، ثبات و حمایت بیشتری را برای‌تان فراهم می‌کنند.

تنوع تمرینات با دمبل بیشتر است و دمبل ها می‌توانند گروه‌های عضلانی مختلفی را مورد هدف قرار دهند که با یک کش قابل تمرین نیست.

آیا میتوان کش‌ را جایگزین دمبل کرد؟

تقریبا تمام تمریناتی که با یک دمبل می‌توانید انجام دهید، مثل تمرینات مربوط به بازوها، شانه‌ها، سینه، پشت و پاها، تمرین با کش ورزشی هم برای‌تان فراهم می‌کند و باتوجه به ضخامت و قدرت کش، همان مقدار فشار و مقاومت را هم ایجاد می‌کنند.

در اینجا صحبت از تمرینات بدنسازی خیلی حرفه‌ای و سطح بالا نیست و اگر شما قصد دارید به حجم و قدرت خیلی بالایی برسید کش نمی‌تواند «به طور کامل» جایگزین دمبل و وزنه شود.

حرف آخر:

برای انتخاب و خرید کش یا دمبل، ابتدا باید هدف و شرایط خود را در نظر بگیرید. کش و دمبل هر کدام ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاصی دارند که می‌توانند برای شما مناسب یا نامناسب باشند و در آخر بهتر است با مربی برای انتخاب بهتر مشورت بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *